loading...
روانشناسی و مشاوره آنلاین
خجسته بازدید : 31 چهارشنبه 29 آذر 1402 نظرات (0)

 

فرآیندهای عصب‌بیولوژیکی که نوجوانی را تعریف می‌کنند و بر ریسک‌پذیری تأثیر می‌گذارند، پیچیده هستند و نقشی که ایفا می‌کنند به‌عنوان یک عامل کلیدی در رفتار نوجوان ظاهر می‌شود. این فرآیندها باید در زمینه رشد روانی و تأثیرات اجتماعی درک شوند. ب. برادفورد براون مروری بر رشد روانی اجتماعی و ریسک پذیری نوجوانان ارائه کرد و والری رینا تحقیقات اخیر در مورد استدلال و تصمیم گیری را همانطور که در ریسک پذیری نوجوانان به کار می رود بررسی کرد.

براون با وظایف روانی اجتماعی اولیه ای که نوجوانان باید انجام دهند آغاز کرد. به زبان ساده، چهار وظیفه کلیدی وجود دارد:

  1. برجسته شدن - توسعه هویت و دنبال کردن خودمختاری،
  2. تناسب - پیدا کردن وابستگی های راحت و جلب پذیرش از سوی همسالان،
  3. برای اندازه گیری - توسعه شایستگی و یافتن راه هایی برای دستیابی، و
  4. به دست گرفتن - تعهد دادن به اهداف، فعالیت ها و باورهای خاص.

او دو روش را شناسایی کرد که در آن این وظایف اساسی با خطراتی که نوجوانان متحمل می شوند مرتبط می شوند. اولاً، بسیاری از رفتارهای مخاطره آمیز می توانند انجام موفقیت آمیز این وظایف را تقویت کنند یا مانع انجام آن شوند. دوم، نوجوانان ممکن است به رفتارهای پرخطر روی بیاورند تا به خود کمک کنند تا با شکست در یکی از این زمینه ها کنار بیایند.

براون ابتدا به رابطه بین ریسک پذیری و رشد هویت نگاه کرد که توسط برخی از روانشناسان عمدتاً به عنوان یک فرآیند روانشناختی فردی و از سوی برخی دیگر بیشتر به عنوان یک فرآیند اجتماعی در نظر گرفته شده است. در دیدگاه اول، که در اصل با کار اریک اریکسون مرتبط بود، وظیفه به عنوان فرآیندی در نظر گرفته می‌شود که فرد از دیدگاه‌های دیگران، به‌ویژه والدین، فاصله می‌گیرد تا درک روشنی از اینکه فرد به‌عنوان یک شخص کیست و چگونه می‌خواهد. در دنیا رفتار کن هنگامی که این فرآیند موفقیت آمیز باشد، افراد احتمالاً از ریسک پذیری عمده اجتناب می کنند، اما برای افرادی که وضعیت هویت پراکنده تری دارند، ممکن است ارتباطی با مصرف مواد مخدر و سایر خطرات وجود داشته باشد. کسانی که دیدگاه دوم را در نظر می گیرند، فکر می کنند که افراد حس خود را از دنیای اجتماعی می گیرند و علاقه اصلی آنها به نحوه درک آنها و نحوه واکنش دیگران به آنها است. نتیجه ممکن است یک احساس هماهنگ و ایمن از خود باشد، اما برای افرادی که این فرآیند را در یک زمینه اجتماعی که در آن ریسک‌پذیری یک هنجار است، طی می‌کنند، احتمالاً بیشتر مستعد ریسک‌پذیری هستند. 

محققان مؤلفه‌های دیگری را شناسایی کرده‌اند که در شکل‌گیری هویت نیز نقش دارند، مانند شناسایی بر اساس جنسیت، قومیت و گرایش جنسی. بخشی از وظیفه نوجوانان این است که معیارهای این هویت های احتمالی را تشخیص دهند، آنها را ارزیابی کنند و تصمیم بگیرند که آیا و چگونه آنها را در احساس شخصی خود از خود بگنجانند یا خیر. این فرآیند چالش خاصی برای جوانان مهاجر است که اغلب باید هم فرهنگ خانواده و گروه قومی یا ملی و هم فرهنگی را که به آن مهاجرت کرده اند رمزگشایی کنند. تحقیقات بر روی جوانان مهاجر نشان داده است که در این شرایط، بسیاری از جوانان ترجیح می‌دهند یا به فرهنگ خانه خود پایبند باشند، با آداب و رسوم سنتی و سبک لباس پوشیدن مطابقت داشته باشند و شهرت یک پسر یا دختر خوب را به دست آورند، یا این گزینه را رد کنند. طرفداری از هویت آمریکایی تر. جهت گیری آمریکایی اغلب به معنای همراهی با همتایان ریسک پذیر است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
کلینیک روانپزشکی و رواننشاسی ویان مشاوره کودک نوجوان،مشاوره ازدواج و ..... درمان انواع اختلالات روانی مطب سعادت آباد تهران، سعادت آباد ضلع جنوب میدان کاج خ ۱۱شرقی یا مقدس پلاک ۳ واحد ۳۰۲ طبقه سوم  گروه کودک ۰۹۰۳۶۵۶۵۹۱۰-۰۲۱-۸۶۱۲۷۴۴۶-۰۲۱-۸۶۱۲۷۴۸۷  بزرگسال ۰۹۳۳۰۶۲۰۹۱۱-۰۹۳۳۰۶۲۰۵۱۹  مطب 22385718-26765933 (021)  مطب میرداماد تهران،میرداماد، میدان مادر، خیایان سنجابی، کوچه یکم، پلاک ۸، واحد هفده طبقه دوم  شماره تماس ۰۹۰۲۲۳۲۶۰۸۰-02122904886-021۲۲۹۰۴۸۸۷  مطب علامه تهران، علامه جنوبی، خیابان چهلم مرکزی، پلاک ۸، طبقه سوم  مطب علامه اطفال 021-86127487-021-86127446  مطب علامه بزرگسال 021-88572103-021-88583147
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 152
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 32
  • بازدید ماه : 357
  • بازدید سال : 4,994
  • بازدید کلی : 11,009